Welkom op KCS-thuiswerkplek.nl; de plek waar je alle benodigdheden voor je thuiswerkplek kunt bestellen.
Inloggen

Bezoek je voor de eerste keer deze shop?
Klik dan op "wachtwoord vergeten", dan kom je bij een scherm om je account door middel van het invullen van je gebruikersnaam te activeren. Hierna ontvang je een email om je wachtwoord zelf in te geven en kun je aan de slag!

Login
Wachtwoord vergeten?

Eigen verklaring hybride werken

Ik ga akkoord met de voorwaarden die horen bij het hybride werken zoals deze hieronder zijn weergegeven:


Artikel 1 Algemeen
1. Deze eigen verklaring wordt aangemerkt als een aanvulling op de arbeidsovereenkomst.
2. Het hybride werken vindt plaats conform deze eigen verklaring.
3. Onder hybride werken wordt verstaan: het gedeeltelijk op eigen gekozen locatie en het gedeeltelijk op locatie van KCS werken. Hierbij wordt onder ‘de eigen gekozen locatie’ en ‘de hybride werkplek’ in het algemeen ‘thuiswerken’ (op het huisadres) verstaan, maar een andere locatie en werkplek zijn ook (na overleg en goedkeuring van de leidinggevende) mogelijk.

Artikel 2 Hybride werken
1. Ik mag (op vrijwillige basis) na toestemming van KCS hybride werken, met dien verstande dat ik altijd ten minste 40% van de overeengekomen arbeidsduur op de locatie van KCS werk.
2. Ik stem met mijn leidinggevende af op welke dagen op de locatie van KCS wordt gewerkt. De leidinggevende houdt rekening met mijn specifieke wensen, maar bepaalt in het belang van KCS wat mogelijk en wenselijk is en kan een verzoek van mij om op bepaalde dagen niet bij KCS te mogen werken, weigeren of later aanpassen.
3. Mijn leidinggevende stelt in overleg met mij vast op welke wijze bij hybride werken het onderling contact wordt onderhouden (één op één en/of in teambijeenkomsten) en op welke wijze onderlinge verwachtingen en prestaties worden vastgelegd en van tijd tot tijd worden aangepast.

Artikel 3 Arbeids- en rusttijden
1. Ik ben te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het in acht nemen van de arbeids- en rusttijden om een te hoge werkdruk te voorkomen. KCS is bevoegd erop toe te zien dat de arbeids- en rusttijden door mij worden nageleefd.
2. Ik verklaar op de hoogte te zijn van de voor mij relevante wettelijke bepalingen en cao-bepalingen betreffende arbeids- en rusttijden. Ik zal deze bepalingen respecteren en zal ook bij thuiswerken regelmatig pauzeren en bewegen. Zie de link in de bijlage.
3. Ik zorg bij thuiswerken onverminderd voor een goede bereikbaarheid (telefonisch, per e-mail en MS Teams), in ieder geval tussen 09:30 – 12:00 en tussen 12:30 - 15:30.
4. Ik zal met KCS en/of collega’s mijn agenda delen zodat een goede samenwerking vergemakkelijkt wordt en afspraken goed te plannen zijn.

Artikel 4 Werkplek
1. Bij hybride werken bepaal ik zelf de werkplek: thuis, een andere locatie (na overleg met en goedkeuring van mijn leidinggevende) of op de locatie van KCS.
2. Met deze eigen verklaring verklaar ik:
• op de hoogte te zijn van de eisen die op grond van de wettelijke bepalingen inzake arbeidsomstandigheden aan de werkplek gesteld worden en me daar aan te houden;
• de beschikking te hebben over een thuiswerkplek die voldoet aan de wettelijke voorwaarden, hetgeen onder meer betekent dat ik beschik over een ergonomisch verantwoorde en juist afgestelde bureaustoel en –tafel en adequate verlichting;
• de beschikking te hebben over de middelen en de ruimte om de werkzaamheden op thuiswerkdagen op een professionele wijze te kunnen verrichten; en
• direct melding te doen bij de leidinggevende indien veranderingen plaatsvinden in de thuiswerkplek, niet meer aan de gestelde voorwaarden kan worden voldaan en/of fysieke of mentale klachten ontstaan, die het gevolg zijn van het thuiswerken.
• Dus ook als er elders gewerkt wordt, dient die plek te voldoen aan de Arbo-regels.
3. KCS kan eerder verleende toestemming om hybride te werken intrekken of wijzigen.
4. Indien bij controle door de Inspectie SZW blijkt dat mijn thuiswerkplek niet voldoet aan de wettelijke bepalingen inzake arbeidsomstandigheden, dan wel ik mij niet houd aan de regels die voor mij van toepassing zijn, dan behoudt KCS zich het recht voor om een eventuele aan KCS opgelegde boete op mij te verhalen.

Artikel 5 Hulpmiddelen en bedrijfseigendommen
1. Ten behoeve van het hybride werken krijg ik van KCS in bruikleen:
➢ een laptop.
2. Aan mij kunnen de volgende bedrijfseigendommen in bruikleen ter beschikking gesteld worden die ik zelf alleen via de daarvoor door KCS beschikbaar gestelde portal kan bestellen op kosten van KCS:
➢ een ergonomische bureaustoel; en
➢ een ergonomisch bureau.
3. Ik verklaar ermee akkoord te gaan dat de leverancier van de hiervoor genoemde bedrijfseigendommen toegang krijgt tot mijn thuiswerkplek om het bureau en de bureaustoel te installeren.
4. Ik ben verplicht om netjes en zorgvuldig met de door KCS ter beschikking gestelde bedrijfseigendommen om te gaan. Schade aan dergelijke bedrijfseigendommen komt voor mijn rekening (met uitzondering van normale slijtage door normaal gebruik).
5. Ik ben gehouden de door KCS ter beschikking gestelde bedrijfseigendommen aan KCS te retourneren indien en zodra ik niet langer zal thuiswerken. Ook als de arbeidsovereenkomst met KCS eindigt en/of als KCS daarom verzoekt, retourneer ik de bedrijfseigendommen per omgaande.
Artikel 6 Beveiliging bedrijfsgegevens
1. Ik verklaar ook in geval van hybride werken zorgvuldig en vertrouwelijk om te gaan met bedrijfsgegevens en wachtwoorden.
2. Ik verklaar ook in geval van hybride werken de door KCS ter beschikking gestelde laptop en/of overige ICT-middelen te gebruiken en uitsluitend gebruik te maken van de bedrijfsapplicaties en opslagmogelijkheden van KCS.

Artikel 7 Reiskosten
In geval van hybride werken wordt de tegemoetkoming in de reiskosten naar evenredigheid verlaagd.

Artikel 8 Arbeidsongeschiktheid
Als ik arbeidsongeschikt ben op de thuiswerkdag, zal ik dit tijdig en volgens de gebruikelijke procedures melden en gelden de gebruikelijke controlevoorschriften. Hetzelfde geldt voor hersteldmelding.
Artikel 9 Aanpassing en beëindiging
KCS kan de voorwaarden voor het hybride werken te allen tijde aanpassen. KCS kan het hybride werken te allen tijde beëindigen.
Ik verklaar akkoord te gaan met de voorwaarden in deze eigen verklaring.
Bijlage bij eigen verklaring Hybride werken; Overzicht Arbowetgeving en –regelgeving bij thuiswerken
Regels over een veilige en gezonde werkplek zijn opgenomen in het Arbeidsomstandighedenbesluit (“Arbobesluit”) en de Arbeidsomstandighedenregeling (“Arboregeling”).
Indien een werknemer vanuit huis werkt, is sprake van ‘plaatsonafhankelijke arbeid’. Voor plaatsonafhankelijke arbeid geldt een verlicht arboregime; niet alle verplichtingen uit het Arbobesluit en de Arboregeling zijn van toepassing. De thuiswerkplek moet wel aan een aantal vereisten voldoen die zijn opgenomen in de artikelen 1.44 t/m 1.53 van het Arbobesluit. Hieronder volgt een overzicht van de belangrijkste verplichtingen met betrekking tot de inrichting van de thuiswerkplek.

➢ Artikel 5.4 Arbobesluit: De werkplek moet zijn ingericht “volgens de ergonomische beginselen” (oftewel: de werkplek moet gebruiksvriendelijk zijn), tenzij dit redelijkerwijs niet kan worden verlangd. Er wordt bijvoorbeeld een uitzondering gemaakt op deze verplichting als een werknemer slechts incidenteel thuis werkt. Als werknemers structureel meerdere dagen per week thuiswerken, dan geldt deze uitzondering niet en moet dus voor een ergonomisch verantwoorde werkplek worden gezorgd.

➢ Artikel 5.12 Arbobesluit verwijst naar de Arboregeling voor regels voor beeldschermwerk. In hoofdstuk 5 van de Arboregeling staan voorschriften waaraan de apparatuur, het meubilair, de programmatuur en de inrichting van de beeldschermwerkplek moeten voldoen.
• Artikel 5.1 Arboregeling bevat voorschriften voor apparatuur en meubilair:
– de tekens op het beeldscherm zijn voldoende scherp, duidelijk van vorm en voldoende groot, met voldoende afstand tussen de tekens en de regels;
– het beeld op het beeldscherm is stabiel;
– de helderheid van of het contrast tussen de tekens en de achtergrond is gemakkelijk door de gebruiker bij te stellen;
– het beeldscherm is vrij te plaatsen en gemakkelijk verstelbaar en kantelbaar;
– het beeldscherm is vrij van voor de gebruiker hinderlijke glans en spiegelingen;
– het toetsenbord kan hellend worden geplaatst en vormt geen geheel met het beeldscherm;
– er is voor het toetsenbord voldoende ruimte voor handen en armen van de gebruiker;
– het toetsenbord heeft een mat oppervlak;
– de indeling van het toetsenbord en de vorm van de toetsen zijn gericht op vergemakkelijking van het gebruik;
– de symbolen op de toetsen zijn voldoende contrastrijk en vanuit een normale werkhouding voldoende leesbaar;
– de werktafel of het werkvlak maakt een comfortabele houding van de gebruiker mogelijk en heeft een reflectiearm oppervlak, is voldoende groot en maakt een flexibele opstelling van beeldscherm, toetsenbord, documenten en accessoires mogelijk;
– een voor het werk noodzakelijke documenthouder is stabiel en regelbaar en zodanig geplaatst dat oncomfortabele hoofd- en oogbewegingen tot een minimum zijn beperkt;
– de werkstoel is stabiel, heeft een in hoogte verstelbare zitting en een rugleuning, waarvan de hoogte en hellingshoek verstelbaar zijn en geeft de gebruiker bewegingsvrijheid en een comfortabele werkhouding;
– indien de gebruiker dat wenst, wordt een voetensteun aangebracht.

• Artikel 5.2 Arboregeling bevat voorschriften voor de omgeving en inrichting van de beeldschermwerkplek:
– de verlichting van de werkruimte of de beeldschermwerkplek zorgt voor voldoende licht en een passend contrast tussen beeldscherm en omgeving, rekeninghoudende met de aard van het werk en de visuele behoeften van de gebruiker;
– mogelijke verblinding en hinderlijke reflecties op het beeldscherm of op apparaten door kunstmatige lichtbronnen zijn vermeden;
– er treden door raam- en andere openingen, wanden en apparaten geen directe verblinding en hinderlijke reflecties op het beeldscherm op;
– de ramen zijn uitgerust met passende instelbare helderheidswering om de intensiteit van het licht dat op de beeldschermwerkplek valt te verminderen;
– het geluid dat de apparatuur voortbrengt veroorzaakt geen verstoring van de aandacht en het gesproken woord;
– de apparatuur brengt geen voor de werknemers hinderlijke warmte voort;
– de vochtigheidsgraad is steeds toereikend.

• Artikel 5.3 Arboregeling bevat voorschriften voor de gebruikte programmatuur:
– de programmatuur is aangepast aan de te verrichten taak;
– de programmatuur is gemakkelijk te gebruiken en aan te passen aan het kennis- en ervaringsniveau van de gebruiker;
– er wordt zonder medeweten van de gebruiker geen gebruik gemaakt van een kwantitatief of kwalitatief controlemechanisme;
– de systemen verschaffen de gebruiker gegevens over de werking ervan;
– de systemen maken de informatie zichtbaar in een vorm en een tempo die zijn aangepast aan de gebruiker;
– bij de verwerking van informatie door de gebruiker worden de beginselen van de ergonomie toegepast.

➢ Artikel 6.3 lid 2 Arbobesluit bepaalt dat er – voor zover mogelijk – voldoende daglicht moet binnenkomen en dat er voldoende voorzieningen voor kunstlicht aanwezig moeten zijn op de thuiswerkplek.
Op de website van de Rijksoverheid kun je meer lezen over de inrichting van je thuiswerkplek. Je vindt er onder andere een handig overzicht met tips hoe je zo gezond mogelijk kunt thuiswerken en een checklist als je veel naar een beeldscherm moet kijken voor je werk.
Mocht je vragen of opmerkingen hebben over de inrichting van je thuiswerkplek, dan kun je terecht bij je leidinggevende. Samen kunnen jullie er dan voor zorgen dat je thuiswerkplek aan alle vereisten voldoet, zodat je ook thuis veilig en gezond kunt werken.